Hvordan hjerte smerte kan udløse social angst og hvad man gør ved det…

 

Min kontaktperson siger jeg har de samme problemer som normale, men i større grad, måske fordi jeg altid har været sensitiv.

Efter jeg er startet med at male igen har jeg virkeligt kommet ind til nogle af de problemer, jeg har haft i mange år, blandt andet social angst.

For to år siden fandt jeg ud af at en tidligere veninde var død, året efter døde endnu en tidligere veninde, og dette satte gang i tanker som ”hvad kunne jeg have gjort anderledes”, ”nu er det endegyldigt, jeg kan ikke rette mine fejl”. Åbenlyst er lektionen selvfølgeligt, at man skal værdsætte folk mens de er her og rydde op i sine relationer, mens man har dem. Men jeg vil dybere ned.

I dag turde jeg face mine følelser om den første veninde, og det var rigtigt rart endeligt at gøre det, for jeg fandt blandt andet ud af, at hun ikke havde været så god en veninde endda, faktisk begge to. Og jeg fandt også ud af, at jeg i relationen til andre mennesker, mænd som kvinder har været fanget i et spænd mellem at spille kostbar og at være stalkende, noget som især viste sig med den første veninde, og i et spænd mellem at være den gode veninde, der hjalp folk ud af destruktive forhold, og være mig selv nærmest og passe på mig selv, noget som især viste sig i relationen med den anden veninde. (Disse spænd er noget som mange kvinder oplever, men jeg følte dem, som min kt. person siger,  bare meget stærkere. ) Men endnu vigtigere: jeg fandt ud , hvordan det at være fyldt op af gamle følelser, jeg ikke havde forholdt mig til var med til at forstærke min sociale angst, fordi jeg så relationerne som tab og nederlag. M

Gamle hjertesmerter kan skabe en negativ spiral af social angst, fordi ophobede følelser og tanker kan gøre, man får et stift og indesluttet kropssprog og dette kan blive selvforstærkende i forholdet til nye mennesker, og man kan let ende med at overbevise sig selv om, at man bare ikke kan det sociale. Men jeg besluttede efter at have fået nok, at bryde cirklen og møde mig selv og mine følelser, selv om jeg var bange for dem.

Og jeg følte at min skal omkring mig sprang, at jeg nu ikke er socialt angst, i hvert fald ikke så meget som før. Men det er små skridt og jeg er stadig nervøs, usikker og bange for at begå fejl. Men ikke så meget som før. For det der har gjort mig socialt angst er en række af hjertesmerter, jeg ikke har fået bearbejdet . Dem vil jeg nu tage fat på.

Ydermere har jeg øvet mig meget i de normale sociale færdigheder, som jeg synes de er, og dem vil jeg gerne give videre til dig:

1.     Fokuser på dine ressourcer. Både overfor dig selv og i samspillet med andre. I stedet for Hej, jeg hedder Janni, jeg har de og de problemer, og har været indlagt 20 gange, så hej, jeg hedder Janni, jeg maler og tegner, jeg arbejder i køkken og dyrker yoga.

2.    At indrømme behov for nærhed. At tvinge sig selv til at være social, og fx at opbygge venskaber, selv om man investerer noget, man aldrig ved, om man får tilbage. Men fordi det er livsbekræftende og uundværligt at være social. Jeg har været alene i mange år, uden venner, men besluttede så, at jeg savnede det for meget til ikke at prøve. Det gav nogle knubs og fald undervejs, men har været det hele værd.

3.    At vælge sine kampe: fx at trække sig ved vold, bagtalen og mobning, hvis man ikke ønsker det, eller at finde ud af, hvilke værdier man har (via hvad der adskiller en fra andre),og så kæmpe for dem, ikke alle andres værdier. Det mindsker også stress.

4.    At tage hvad man kan bruge og smide resten væk, fx at ikke tage imod råd fra alle, men sige det man vil snakke om til få udvalgte, som man stoler på.  Da jeg lige var blevet syg tog jeg imod råd fra en masse healere og clairvoyanter, og nogle kan sikkert være fine, men jeg blev bare endnu mere forvirret. Her har jeg brugt mindfulness til at sortere i ideerne.  

5.    At holde sine aftaler med andre, fordi det opbygger og skaber tillid, i stedet for fx at være hende der altid aflyser. Hvis man ikke kan, så sige det inden man laver aftalen: jeg kan ikke, jeg er dårlig, kan vi lave en aftale en anden gang.

6.    At huske fødselsdage. Som jeg selv engang glemte en venindes og ringede og spurgte om vej til en anden fest, og lovede mig selv, at det skulle aldrig ske igen. Godt vi har facebook nu.

7.    At ikke give op på forhånd eller ved modstand, selv om ens tanker forestiller sig kaosscenarier, hvor alt det grumme sker, så fx fuldføre et kursus, eller forfølge en drøm, man har sat sig for skal opfyldes. Fordi det giver selvtillid. Og succesoplevelser.

8.    At passe på sig selv, fysisk, psykisk. Passe på sin krop og dyrke den motion man vil, eller ingen, omgås positive mennesker og generelt lære, hvad der er godt for en, og lytte til det. Fordi det giver selvværd.

 Held og lykke! (også til mig)

Knus Jannicka

Skriv Kommentar

Din e-mail adresse vises ikke offentligt.