Hvordan hjerte smerte kan udløse social angst nogle gode fifs til sociale færdigheder: 

Efter jeg er startet med at male igen har jeg virkeligt kommet ind til nogle af de problemer, jeg har haft i mange år, blandt andet social angst.

For to år siden fandt jeg ud af at en tidligere veninde var død, året efter døde endnu en tidligere veninde, og dette satte gang i tanker som ”hvad kunne jeg have gjort anderledes”, ”nu er det endegyldigt, jeg kan ikke rette mine fejl”. Åbenlyst er lektionen selvfølgeligt, at man skal værdsætte folk mens de er her og rydde op i sine relationer, mens man har dem. Men jeg vil dybere ned.

I dag turde jeg face mine følelser om den første veninde, og det gik op for mig, at gamle hjertesmerter kan skabe en negativ spiral af social angst, fordi ophobede følelser og tanker kan gøre, man får et stift og indesluttet kropssprog og dette kan blive selvforstærkende i forholdet til nye mennesker, og man kan let ende med at overbevise sig selv om, at man bare ikke kan det sociale. Men jeg besluttede efter at have fået nok, at bryde cirklen og møde mig selv og mine følelser, selv om jeg var bange for dem.

Og nu vil jeg tage mig af mine hjertesmerte, og hat gjort det for meget gamllets vedkommende og mine fremragende psykoterpeut, Eigil Asanta, har givet mig følgende råd: Lær de normale sociale færdigheder. 

Og dette er de normale sociale færdigheder, som jeg synes de er, og dem vil jeg gerne give videre til dig:

1.     Fokuser på dine ressourcer. Både overfor dig selv og i samspillet med andre. I stedet for Hej, jeg hedder Janni, jeg har de og de problemer, og har været indlagt 20 gange, så hej, jeg hedder Janni, jeg maler og tegner, jeg arbejder i køkken og dyrker yoga.  Og på det positive i dit liv. 

2.    At indrømme behov for nærhed. At tvinge sig selv til at være social, og fx at opbygge venskaber, selv om man investerer noget, man aldrig ved, om man får tilbage. Men fordi det er livsbekræftende og uundværligt at være social. Jeg har været alene i mange år, uden venner, men besluttede så, at jeg savnede det for meget til ikke at prøve. Det gav nogle knubs og fald undervejs, men har været det hele værd.

3.    At vælge sine kampe: fx at trække sig ved vold, bagtalen og mobning, hvis man ikke ønsker det.

4.    At tage hvad man kan bruge og smide resten væk af andres meninger og råd. 

5.    At holde sine aftaler med andre, fordi det opbygger og skaber tillid, i stedet for fx at være hende der altid aflyser. Hvis man ikke kan, så sige det inden man laver aftalen: jeg kan ikke, jeg er dårlig, kan vi lave en aftale en anden gang.

6.    At huske fødselsdage. Som jeg selv engang glemte en venindes og ringede og spurgte om vej til en anden fest, og lovede mig selv, at det skulle aldrig ske igen. Godt vi har facebook nu.

7.    At ikke give op på forhånd eller ved modstand, selv om ens tanker forestiller sig kaosscenarier, hvor alt det grumme sker, så fx fuldføre et kursus, eller forfølge en drøm, man har sat sig for skal opfyldes. Fordi det giver selvtillid. Og succesoplevelser.

8.    At passe på sig selv, sine ting og sine penge.

9. At være taknemmelig for alt det gode, der sker

10. At være ydmyg.

11. At kunne undskylde, indrømme fejl og tackle konflikter

12. At være blid ved sig selv og tålmodig

13. At nyde

 

Knus Jannicka

Skriv Kommentar

Din e-mail adresse vises ikke offentligt.