-Nå, nu er det vidst også på tide at få skrevet det der blog indlæg Bredahl.

kom nu i gang altså, du har jo en helvedes masse at skrive om.

Hvad holder dig tilbage?

HVAD HOLDER DIG TILBAGE….?

Det blev så dagens overskrift, og dagens spørgsmål til dig kære læser… hvad holder dig tilbage.Dagens blogindlæg handler om målsætning, tankevending og overskuelighed.

Har du nogle mål, synes du hele tiden at du sætter dig mål, men får dårlig samvittighed overfor dig selv, din partner eller dine børn når du ikke overholder dem?

Lad mig starte med at sige en ting i den forbindelse-

MÅL ER INDIVIDUELT, og du skal aldrig forsøge at måle dine mål med andres mål. For på den måde kommer du måske nemt til at få følelsen af at

”hun satte målet lidt højere end jeg gjorde til at starte med, hun nåede det. Måske jeg skulle ha sat et højere mål fra begyndelsen, måske mit første mål ikke var stort nok”

Er du kvinde så kender du helt sikkert til det her med at måle sin succes efter andres succeser. Vi gør det hele tiden. Selv når vi egentlig ikke ønsker det. Helt uden at være opmærksom på det, så ”scanner” vi hinanden. Det er ikke nødvendigvis fordi vi ønsker det som den anden kvinde har, men vi leder efter ting som er beundringsværdige. Alle gør det, og det er kun et sundhedstegn. Finder vi en ting som vi virkelig beundre, så kan det også skabe et vis DRIVE i os. Få os til at sætte nye mål, få os til at føle nye ting. Hvis vi TILLADER os at bruge det positivt.

Det NEGATIVE eksembel.

Du er med bussen, du ser en kvinde hvis hår sidder perfekt, og det er ikke sådan frisør artigt perfekt, men du ved, typen der ikke selv ved at hun er pisse flot, og udadtil virker som om at hun har ”styr på det” hun har den pæneste Michael Kors taske med sig, og du tager dig selv i at tænke:  -ja, det er sikkert også den sidste nye på markedet, de sko hun har på har sikkert også et bestemt mærke, i tasken har hun sikkert også den matchende pung, hun er sikkert heller ikke sådan en der gør sine nøgler væk, hun har endda overskud nok til at sætte sig inderst og ta´ sin åh så fiiiiine taske på skødet, så der er plads til en til. – hun har det fanme også nemt… her sidder jeg, uden ret meget at gøre med om måneden, og hende der hun kunne sikkert ha taget sin bil, men den er højst sandsynligt på værksted, og derfor blev hun i dag NØD til at tage bussen, nogle mennesker har det bare for nemt. Hun har sikkert også en kæreste, måske har hun nogle små helt perfekte børn, der går i det helt perfekte tøj, og aldrig kommer hjem med hullede bukser. Hold da kæft hvor er jeg glad for at jeg ikke er sådan der, sådan vil jeg i hvert fald ALDRIG VÆRE, men gid at jeg havde haft det ligeså nemt som hende…

Det POSITIVE eksembel. Du er med bussen, du ser en kvinde vis hår sidder perfekt, og det er ikke sådan frisør artigt perfekt, men du ved, typen der ikke selv ved at hun er pisse flot, og udadtil virker som om at hun har ”styr på det” hun har den pæneste Michael Kors taske med sig, og du tager dig selv i at tænke – Hold da op en pæn taske.

Du iagttager hende og tænker- gad vide hvad hun gør for at ha overskud nok til at smile til nærmest alle i bussen?

  • og så stopper den faktisk der.

Kan du se forskellen? Negative tanker har det med at forplante sig. Har man først tænkt én negativ tanke, så er det ret hurtigt at man kan komme til at tænke en hel masse, og pludselig er man ked af det, fordi det er onsdag og solen ikke skinner.

Det POSITIVE eksembel – kommer i tanke om den flotte taske da hun kommer hjem. Googler sig lynhurtigt til at det mærke findes i alle prisklasser., den af dem som falder mest i hendes smag var faktisk en anden model end den kvinden i bussen havde- Hun sætter sig et MÅL. Hun siger til sig selv : den taske, den vil jeg købe en dag.

Hun ved godt, at der er langt derhen og at det vil ta lang tid for hende at nå det, for hun har ikke ret meget at gøre med om måneden.

Hun overvejer frem og tilbage om der er måder hvorpå hun kan nå målet hurtigere, men konstatere at med hendes lave indtægt ER det ikke muligt. Hun ACCEPTERE at:-

HVIS jeg en dag kan få råd til sådan en taske, så ville det være fint, men jo egentlig ikke en Nødvendighed at ha sådan en LIGE NU.

Det NEGATIVE eksembel er også vent hjem. De negative tanker er så småt forsvundet fra hendes hoved. Gåturen fra stoppestedet og til hendes lejlighed har været god for hende. Ingen mennesker at forholde sig til, bare hende alene. Hun kommer ind. Ser de 2 tallerkener, de 3 krus og den beskidte pande der ligger i vasken, og så vælter de negative tanker igen ind over hende. –

HVIS bare min opvasker ikke var gået i stykker, det er også TYPISK.

Hun ringer til en veninde, alt for at få tankerne vendt. Alligevel får hun dårlig samvittighed når samtalen er slut, for hun følte at hun bare skulle ha luft, og så glemte hun vist helt at spørge veninden om hun havde haft en god dag.

Tænk over dette: Var det en dårlig dag, eller var det et dårligt øjeblik som du valgte at dyrke hele dagen? VAR selve dagen dårlig, eller valgte du at sætte Fokus på den ene negative ting/tanke.

Det var så lidt om de positive og de negative tanker.

Det er først når vi bliver opmærksomme på vores negative tankegang at det er MULIGT at vende dem om. HVIS vi VIL.

Nogle mennesker lever fint på den måde hvor de hele tiden sammenligner sig selv med andre, bliver en smule misundelige for dernæst at konstatere at sådan en snob vil de ALDRIG blive. Deres negative tankespind har overtaget deres dagligdag. FORDI negative tanker forplanter sig. De ”gror” hurtigere end de positive, for de positive har ikke ”behov for opmærksomhed” de positive tanker har det jo GODT.

Nogle mål tager rigtigt lang tid, de fleste mål bliver justeret lidt hen af vejen, og rigtigt mange mål bliver opgivet fordi vi slog et større brød op end vi kunne bage. Det blev for uoverskueligt, og derfor er du pisse bange for fremadrettet at komme med et mål der minder om, for hvad nu hvis du heller ikke klare det?

Jeg er medlem af en gruppe på facebook for folk med bipolar lidelse.

Derinde er der mange der sætter sig mål. Vi har en kørende joke ang. et fredags mål om at komme i bad. Er det mål forkert?

Målet startede ved at en ”sagde” højt.

“Jeg har svært ved at overskue så meget som at komme i bad”.

En anden svare ”det kender jeg godt det har jeg også”

og i stedet for at det blev en ”synd for mig, også synd for dig tråd, så greb en af medlemmerne den derinde- lad os lave et FÆLLESMÅL, hvad med bad på Fredag… som lå 2 dage ud i fremtiden.Det er nu ved at være længe siden, men stadig dukker den op i ny og næ, nu mest for sjov

-HUSK BADEDAG.

hvilket leder os videre på den del af en målsætninger som handler om FÆLLESSKAB.

Vi er flokdyr. Hvad enten vi vil det eller ej –

“No Man Is A an Island” – intet menneske er en ø- vi KAN ikke overleve alene.

Så når du sætter dig et mål, uanset hvor lille eller hvor stort, så prøv at sig det højt. Vend det med en… se hvordan det bliver modtaget. Bliver du mødt med et ”ja, det lyder som en god ide” eller”tror du at du kan det” – så Brug det… mærk hvordan du måske bliver lidt små irriteret når der bliver sat spørgsmål ved om hvorvidt du kan klare det eller ej. Brug din indre stædighed.

”måske kan jeg, måske- jeg vil i hvert fald gøre et forsøg”

og så husk på følgende. : der er en tid til alting, og fordi du ”fejlede” med ikke at kunne klare det lillebitte mål du havde sat for dagen i dag – det gør dig

ikke til et dårligere eller mindre betydeligt menneske – det betød bare at der var andet der var vigtigere- eller at du VALGTE noget andet i stedet. Du kom ikke ud at gå den tur som du egentlig godt vidste ville gavne dig— ØV. Havde du et valg- ja, men du VALGTE at blive på sofaen og hænge foran Netflix.

Måske dit mål bliver nemmere at nå i morgen, når solen skinner?

Kommer du allerede med undskyldninger for HVORFOR du ikke kom ud på den gåtur. Så er du allerede inde i de negative tankers spiral. – Pas på, for den er SÅ NEM at blive fanget i. <3 <3 <3 <3

 

 

 

 

Om Forfatteren

*livsglad hyggespredeende kaffenyder anno 1984* -passioneret Mor, Kæreste og skribent -ny i blog verdenen, skrevet siden barndommen -bosiddende i det nordlige jylland -autentisk og reel #ikke noget pis, what you see is what you get. Send mig gerne en kommentar på det jeg skriver, enten herinde eller på min Instagram-profil hvor du kan være lidt mere anonym. Bs_Bredahl Jeg bestræber mig på at svare alle personlige beskeder, så fyr bare løs. <3

11 Kommentarer

  1. Arne Nielsen

    Bare et lille pip: Jeg ville sådan ønske, at Bs-bredahl ville skrive: “EksemPel” og ikke “EksemBel”. Man kommer til at tænke på Kumbels Gruk.

    Svar
    • Louise

      Det ene eller det andet – For mine “trænede øjne” Går betydningen og meningen igennem alligevel – 😉

      Jeg kender det fra mig selv – jeg laver som regl de samme stavefejl og tror min computer langsomt har opgivet at hjælpe mig med stacekontrollen 🙃😊

      Synes det er en skam at der bliver lagt fokus på sådan en lille ting i en ellers meget fin og inspirerende tekst.
      Kan godt li dit livssyn Bs-Bredahl og du har meget en god måde at skrive på.

      Svar
    • Bs-bredahl

      tak for pippet Arne. det er nu ganske godt at blive gjort opmærksom på… lad os satse på at hjernen husker dit pip til næste blog indlæg 🙂 <3

      Svar
  2. Nanna

    meget inspirerende-
    Jeg har ventet på blog fra dig, dine tidligere har været læst med stor begejstring. Det er modigt at turde at skrive at man har et valg. Jeg er meget enig men mange vil måske finde det provokerende. (Dem som ikke føler de har et valg fordi sygdommen har overtaget deres dagligdag).
    Men som sagt- meget rigtigt. Uanset hvad så har man et valg om hvordan man vil takle sin situation.

    Tak for dit Januar blog ( håber på snart at kunne læse mere fra dig ) ❤️

    Svar
    • Bs-bredahl

      tak for de pæne ord Nanna. jeg ved godt at der er chanse for at nogle vil finde det lidt provokerende det jeg skriver ang. valg… det er mit håb, at de som sidder tilbage med denne følelse vil bruge det konstruktivt. hvis man føler sig “ramt” af en andens ord, KAN det være fordi den anden siger ligenøjagtig de ting højt som man godt selv ved, men ikke har turde at sige højt om sig selv. jeg tror på at alle mennesker, uanset sygdom har evnen til at kunne træffe konstruktive valg, som gavner dem. hvis de vil. men det kræver en indsats og den er ikke altid nem at få øje på 🙂

      Svar
  3. Jan Mortensen

    Jeg har diagnoserne Borderline og Bipolar.
    Jeg har læst denne 5 gange nu. Det har virkelig sat nogle tanker igang. Idag har jeg været ude og svømme for første gang i et år. Noget som jeg nød meget førhen. Det var rigtigt godt for mig. Tak for et kærligt spark i røven. Det føler jeg du har givet mig Bs.
    Mvh Jan

    Svar
    • Bs-bredahl

      hvor er det dejligt at høre at du har fået noget godt ud af det du har læst. håber for dig at du holder fast i den gode energi det giver dig. <3

      tak for din tilbagemelding <3

      Svar
  4. Gerbera

    Wauv, hvor formulerer du dig bare godt og positivt! 🙂 Det var dejligt inspirerende læsning. Tak for det.

    Jeg er ny blogger. Så jeg hilser lige på, nu lejligheden er der. Jeg glæder mig til selv at komme i gang med at skrive.

    Venlig hilsen Gerbera

    Svar
    • Bs-bredahl

      tusind tak <3

      jeg vil se frem til at læse hvad du har på hjertet 🙂

      Svar

Skriv Kommentar

Din email og IP-adresse vises ikke offentligt, men kan ses af Outsideren og forfatteren, som har skrevet bloggen.