En gang jeg var indlagt, sagde en social og sundhedsassistent: ”du har alt for meget tid til at gå og tænke underlige tanker.” Sidst jeg var indlagt, sagde en sygeplejerske, at hun godt kunne lide mindfulness, fordi de havde den holdning, at tanker bare er tanker. Det har taget mig lang tid, at turde stole på, at mine tanker har værdi og at der er noget rigtigt i dem.  Det har været svært, fordi jeg så tit på hospitalet har fået at vide at mine tanker er forkerte og helst skal ignoreres.

På et recovery kursus lærte jeg, at man kan mærke efter hvad man føler og så tage stilling til om følelsen er noget man skal handle på og hvordan man vil handle. Det kan godt være at mine tanker og følelser er forstørrede og intense, men der er en kerne i dem af noget, der er vigtigt for mig.

Jeg kan give et eksempel. For to år siden sagde jeg mit job op og begyndte at søge efter et nyt ståsted, men hvert sted jeg startede op, var der noget der generede mig. Reaktionen fra mine omgivelser var, at sådan var det alle steder, underforstået at jeg overreagerede. Det var svært at holde fast i min egen vurdering, men jeg gjorde det og fandt ud af, at jeg ville skrive og at det skulle være for Outsideren. Selv hvis der skulle være en masse ulemper ved Outsideren, så ville det ikke gøre så meget, fordi interessen for at skrive ville opveje det. Så det har vist sig, at problemerne med de andre steder, har været, at der ikke var nok positivt til at opveje ulemperne. Det havde jeg ikke fundet ud af, hvis ikke jeg havde holdt fast i min egen fornemmelse.

Pointen i forhold til at tage mine følelser alvorligt, er at det er vigtigt ikke at følge den første impuls. Der er en del ”støj”, så jeg skal slå hjernen til og tænke tankerne og følelserne igennem. Det er især vigtigt i konflikter. Jeg har udviklet en metode, som er, at jeg skriver alle mine tanker ned, indtil der ikke er flere, og så går lidt væk fra det og laver noget praktisk. Når jeg derefter vender tilbage til tankerne, kommer der noget nyt op og så har jeg som regel løsningen.

At kunne stole på min dømmekraft, har gjort at jeg er blevet mere selvstændig og bedre til at tage ansvar for mine beslutninger. Det vigtigste er, at de løsninger jeg når frem til, er mere nuancerede og mere rigtige for mig, end et godt råd fra en behandler kan være.

 

Skriv Kommentar

Din email og IP-adresse vises ikke offentligt, men kan ses af Outsideren og forfatteren, som har skrevet bloggen.