Anmeldelse af ”S” – en læseværdig debutroman af Simone Mørch Stjer

Bogen ”S” er en stærk kærlighedsroman om to unge mennesker, der er tiltrukket af narkomiljøet, og deres kamp for en bedre tilværelse. Bogen er letlæselig og gør indtryk, og giver et rammende indblik i samfundets mørke side

Af Maria Wendt

Titel: S

Forfatter: Simone Mørch Stjer

Forlag: Gyldendal

Antal sider: 256

Udgivet: 10. januar 2020

Handling og vurdering

I romanen ”S” møder læseren den unge kvinde Helene, som er ude i et stofmisbrug. Helene kommer fra en ganske almindelig familie fra København, er droppet ud af HF og er voldsomt tiltrukket af narkomiljøet i blandt andet Istedgade. Hendes omgangskreds består hovedsageligt af andre misbrugere, dealere og så hendes forældre, som hun prøver at holde udenfor sin afhængighed – men det er svært. Da hun møder indbrudstyven Sammi, bliver hun også afhængig af ham og hans kontakter. Men Sammi har en voldsom side og mishandler Helene. Ikke hele tiden. Kun når han føler sig ydmyget af hende.

Sammi drømmer om at blive guldsmed, og Helene har et ønske om at kvitte stofferne, Sammi og få en bedre tilværelse og uddannelse. Men er det realistisk for to narkoafhængige mennesker?

Bogen gør indtryk

”S” er en kærlighedshistorie mellem to unge mennesker og stofferne og omgangskredsen; Mona, som er hustler, pusheren, Mor og Ron, som er uforudsigelig og ikke til at stole på.

Det er en barsk og alvorlig roman om at være almindelig, nærmest kedelig, og ønske noget helt andet. Bogen er skrevet, så den er letlæselig. Det tog mig kun en eftermiddag at læse den, for jeg kunne ikke slippe den. Bogen sætter sig fast og gør indtryk. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente, så jeg var positivt overrasket over denne debutroman. Den er superstærk i sit sprog og i karaktererne. Man får sympati med Helene, men man får også lyst til at ruske noget fornuft ind i hende. Hun er bestemt ikke dum, men hun gør det, som man som læser ved og forventer, men ikke håber på eller ønsker.

Jeg vil helst ikke spoile for meget af historien, for jeg synes, den er god og klart læseværdig.

Læseværdig for alle

Simone Mørch Stjer har en baggrund inden for socialt arbejde, blandt andet på et herberg, så hun har et stort kendskab og indsigt i den mørkere side af samfundet. Jeg vil varmt anbefale bogen til både unge mennesker, deres forældre og socialarbejdere. Faktisk til alle, som er det mindste interesserede i samfundet og de forskellige personligheder, der findes på ”bunden”. Det er en historie om at være gået helt i hundene, men også om at kæmpe sig tilbage til et bedre liv. Om at give slip og komme videre.

Selvom det er en roman, som tager et alvorligt emne op, så har Simone Mørch Stjer formået at tilføre humor, så bogen får lidt kant, men den er ikke så tung at læse. Flot debut fra Simone Mørch Stjer. Jeg håber, at der kommer flere romaner som denne fra forfatteren. Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret til Forening Outsideren.