Af Victor Rentsch
Computerspil fylder mere og mere i danskernes hverdag. En undersøgelse fra 2015, udført af Anne Mette Thorhauge, viser, at op mod 96% af drenge og 82% af piger spiller computerspil. Dette fører ikke overraskende til, at computerspil er et stort debatemne i Danmark, såvel som i store dele af den vestlige verden.
Men hvor de fleste unge bruger computerspil i deres fritid enten til at slappe af eller som ren underholdning, er der en lille gruppe, der måske har brug for computerspil til mere end det. Den del er de unge med psykiske sårbarheder. For disse unge er computerspil ofte en måde at bevare kontakten til verden ”udenfor”, når det er for hårdt at komme derud fysisk. Så hvordan fungerer det i praksis? Hvad er faldgruberne og hvad er fordelene? For at høre lidt mere om det, har Outsideren snakket med to unge, Eddie og Sylvester, for at høre, hvordan de bruger internettet. De kæmper begge med deres mentale helbred og bruger internettet både som underholdning, men også som et redskab til at bevare kontakten til omverden. Adspurgt hvordan de bruger internettet, og om de selv har lagt mærke til forskelle mellem dem og deres venners brug af internettet, svarer de således
Eddie: – Jeg ser nogle forskelle mellem mig og mine venner. De fleste bruger internettet på deres mobil, når de keder sig, men for mig er det mere en slags hobby.
Sylvester: – Altså, jeg tror som udgangspunkt ikke, jeg har lagt mærke til forskelle på mig og mine venner, for vi er alle sammen på nettet, men jeg bruger det meget som et sted at læse og følge med i debatter omkring emner jeg interesserer mig for
Når jeg er utryg, forlader jeg siden
Er det nemmere for jer at udtrykke jer på internettet end i virkeligheden? Og hvorfor?
S: – Ja, det er helt klart nemmere. Det bliver et sted, hvor jeg kan udtrykke mig, fordi det er svært for mig ansigt til ansigt, men på internetfora tør jeg godt blande mig. Det har noget at gøre med, at det er uforpligtende, og det sekund jeg bliver utryg, så kan jeg forlade hjemmesiden, eller chatten eller whatever. Der er det sværere i offentlige rum, hvor jeg ikke har ligeså nemt ved at komme væk, hvis jeg får det skidt.
E: – Ja, det er nemmere. Jeg prøver ikke som sådan at gemme mig, men det er nemmere, helt sikkert. Det har aldrig været nemt for mig, at få venner, men det har været nemmere for mig på internettet. Online møder man folk med de samme interesser som en, men omvendt møder man også antalsmæssigt langt flere, så det kan godt gøre det lidt svært at finde ud af hvem der er ”ægte” og hvem der ikke er
Jeg bevarer kontakten til virkeligheden
Møder I ofte folk med mentale problemer på nettet?
S: – Det er sjældent, jeg møder folk, som er åbne om det, så det er svært at sige. Folk snakker gerne, om de lidt tungere ting, men det er faktisk sjældent, jeg møder folk der selv har problemer.
E: – Hahaha. Ja, jeg kan huske jeg spurgte dig for noget tid siden: “Hvad er der egentlig galt med dig?”. Og det var ikke engang, fordi jeg havde lagt mærke til noget specielt, men det sker bare ofte, at de folk, jeg møder online, har nogle ting, de kæmper med.
Føler I, at internettet har givet jer bedre sociale evner?
S: – Ja, det føler jeg. Det, at jeg får kommunikeret med folk på nettet, det gør det nemmere for mig at kommunikere andre steder. Derfor tror jeg også, det er vigtigt for mig at læse nyheder på nettet, så jeg ikke kommer for meget væk fra ”virkeligheden”.
E: – Yeah, jeg ser mig selv som mere social, end jeg var før. Jeg har stadig angst, og det er stadig nemmere, hvis jeg møder folk ”på min banehalvdel”, men jeg ser helt klart forbedringer.
Finder ro i fællesskaber
Hos eksperterne er der både fortalere for og modstandere af de unges internetbrug. Blandt fortalerne Carsten Jessen, der har forsket specifikt i unges brug af computerspil. I en artikel på Psykiatrifondens hjemmeside udtaler han følgende:
”Børn og unge, der har psykiske problemer, og som har svært ved at indgå i fællesskaber inden for normale fysiske rammer for socialt samvær, kan finde ro og styrke i digitale fællesskaber. Det kan fx være i computerspil, hvor de sammen med andre unge er med til at udforme sociale spilleregler for, hvordan man taler, interagerer og chatter med hinanden. På den måde lærer de også nogle ting i onlinefællesskaberne, som de kan tage med videre i de fysiske relationer.”
Carsten Jessen gør dog yderligere opmærksom på, at der selvfølgelig skal sættes grænser for, hvor meget tid de unge bruger online. Men grundlæggende mener han, at de unge får noget ud af computerspillene, udover den umiddelbare underholdning de repræsenterer.
Professionelt computerspil
Der er også andre faktorer, der medvirker til, at computerspil vinder frem blandt de unge. Den største af dem er esport, altså computerspil på professionelt plan. Særligt her er Danmark velrepræsenteret. Blandt andet Counter Strike-holdet Astralis har været en del oppe i medierne. Men det er på en helt anden platform end de normale medier, at esport viser sig frem. Det er nemlig på hjemmesider som Twitch, at folk følger med. Twitch er en hjemmeside, hvor folk kan streame, altså udsende dem selv på nettet, når de spiller computerspil. Og det er her de store esport turneringer vises, ganske gratis endda. For at give en idé om, hvor mange der egentlig kigger med, kan det nævnes, at der til verdensmesterskabet i spillet DOTA 2, kaldet The International, var over 800.000 seere alene på Twitch. Samlet set, på alle streaming hjemmesider, var der på finaledagen over 10 millioner seere.
Også blandt de professionelle spillere bliver der talt om det mentale aspekt. Blandt andet har den danske League of Legends superstjerne Søren ”Bjergsen” Bjerg været meget åben om sine mentale udfordringer tidligt i sin karriere, hvor han blev mobbet, og efterfølgende kæmpede med depression og angst. Der er også oprettet organisationer som arbejder direkte med mentalt helbred online. Et eksempel herpå er Take This. Du kan finde meget mere på deres hjemmeside, hvis det har vækket din interesse.