SUMMER OF RECOVERY: Dette er et uddrag fra den selvbiografiske bog “Kan man vågne fra et mareridt når man ikke sover?” af Jonas Strandgaard

“Et godt råd til at starte med er at få noget selvindsigt; Husk at du har skizofreni, du er ikke skizofren. Hvis du først har indset dette kan du komme et godt stykke ind i helbredelsesprocessen” – Jonas Strandgaard

“Kan man vågne fra et mareridt når man ikke sover?“ – Sådan lyder titlen på en ny personlig beretning af Jonas Strandgaard, som han gjorde færdig i februar 2012. Bogen handler om hans oplevelser, da han fik stillet diagnosen ”paranoid skizofren” og hans rejse frem til der, hvor
han er i dag.

Historien lægger ikke skjul på de hårde aspekter i det svære liv med sygdommen, misbrug og selvmedicinering. Men det er – midt i alle problemerne, udfordringerne og de tilbagevendende psykoser – en historie om recovery, om at komme sig og komme videre med livet.

I dette afsnit skriver Jonas om de ting, der blandt andet har hjulpet ham igennem til den anden side, til at kunne fungere i livet igen. Læs om Jonas’ spændende personlige historie her:

—–

Jeg vil starte med at understrege at der ikke er to historier, der er ens. Derfor vil det ikke være det samme der hjælper for alle. Men hvis jeg kan hjælpe ved at give nogle guidelines til dem der har brug for hjælp, vil jeg ikke lade noget bremse mig.

Lad de professionelle afgøre hvad der hjælper dig i din situation.

Men se om du kan bruge nogle af mine råd til at hjælpe dig selv et stykke af vejen.

Jeg har fået en del redskaber med på vejen i sygdomsforløbet. Her kan du læse hvad jeg gjorde under indlæggelserne og hvad jeg har gjort for at få det bedre efter indlæggelserne.

Gab ikke over for meget! Tag én ting af gangen!

Det der har gjort at jeg er kommet mig så hurtigt er en kombination af mange ting. Men hovedsageligt at jeg fra starten af har været fast besluttet på at min sygdom ikke skulle holde mig tilbage og stor støtte fra familie & venner, som aldrig har opgivet håbet for mig.

Før indlæggelsen

Hvis du drikker meget for at slippe udenom dine problemer, må du stoppe.

Det er yderst skadeligt for krop og hjerne. I stedet kan du gøre “ekstreme” ting såsom; tag i tivoli og prøv alle de vilde forlystelser eller begynd at træne eller at dyrke ekstrem sport. Det er sundt og du får masser af endorfiner til hjernen.

Jeg siger ikke at det er forbudt at drikke sig en ordentlig kæp i øret en gang imellem, men begynder du at drikke for at slippe eller glemme dine problemer, så vil jeg tage det som et kraftigt advarselstegn og det vil være en god idé at søge hjælp inden det udvikler sig!

Når det ser allermest sort ud og det bliver svært at være til er det tilsyneladende lettest at ty til stoffer eller alkohol. Jeg har nogle metoder, der kan bryde vanen med at drikke og tage stoffer;

 1.   Motion. Det at træne & dyrke motion frigiver endorfiner, som er kroppens naturlige smertestillende og et positivt stof, som opløfter humøret. Hvis du har hørt om “runners high” ¨så ved du hvad jeg snakker om. Det er den euforiske følelse du får når du løber langt.

2.   Sport. At dyrke konkurrencesport er meget sundt og vanedannende. Det vil hjælpe dig med at møde nye mennesker og du får mindre tid til at beskæftige dig med stoffer..

3.   Musik. Giver en god glædesfornemmelse. Det kan optage meget af din tid og kan bruges til at stimulere din sindstilstand.

4.   Hjælp. At hjælpe andre med deres problemer har altid været en god måde at glemme sine egne problemer.

5.   Visdom. Det at give lektierne din fulde opmærksomhed og ligge dit hjerte i at lære, kan også være en god idé.

6.   Hobby. Læg dine kræfter i dine hobbyer. Det kan være madlavning, musik eller andet. Hobbyer giver en naturlig følelse af at være “høj”, uden nedtur den følgende dag.

7.   Dagbog. Prøv at skrive dagbog. Dagbogen kan blive din bedste ven, hvor du kan komme af med alle dine følelser, uden at blive set ned på.

8.   Familie. Ingen holder mere af dig end din familie! Du kan læsse dine problemer af på dem, i stedet for at ty til stoffer.

9.   Venner. Det kan være du stoler mere på dine venner end familien. Læn dig op af dem, i stedet for flasken.

Druk og drugs dræber. Dør du, går du glip af en vigtig del af livet.

Selvmordstanker

Når livet synes at være allermest trist og uoverkommeligt kan det sommetider være svært at se anden udvej end selvmord. Hvis du kommer i denne situation kan dette måske hjælpe dig;

  • Skriv dine tanker ned på et stykke papir. Kom ud med det. Det hjælper meget at få udtrykt det der plager.
  • Hvis det ikke har hjulpet så kan det sommetider hjælpe gevaldigt at ringe til en “linje”, hvor du kan være totalt anonym. Du kan eventuelt bruge det du har skrevet ned, hvis du har svært ved at snakke om følelser.

Under Indlæggelsen

Illustration: Katrine Fokdal

  • Et godt råd til at starte med er at få noget selvindsigt; Husk at du har skizofreni, du er ikke skizofren. Hvis du først har indset dette kan du komme et godt stykke ind i helbredelsesprocessen.
  • Du skal ikke være bange for at sige fra. Specielt når noget, eller nogen, går over dine grænser. Der er ikke noget galt i at sige nej, bekymre ikke på dem du kender, de er der for at hjælpe dig.
  • Det kan være en god idé at føre dagbog. På den måde kan du se tilbage og konstatere at det går fremad. Skriv om alt fra følelser, din dagligdag og om hvad stemmerne siger. Det er specielt vigtigt at skrive i “klare” perioder.
  • Vær ikke bange for at være åben og ærlig og snak med dem du har tillid til. Så når du længst.
  • Noget jeg fik meget gavn af var at aftale med stemmerne hvornår de måtte komme. Du må være bestemt og konsekvent. Når det begynder at virke kan du skære længere og længere ned på den aftalte tid.
  • Når du er indlagt kan det være svært at bevæge dig ud blandt medpatienterne. Det kan være stemmerne er for påtrængende eller at du simpelthen er bange for dem du skal ud til. Tag dig god tid. Og ét skridt af gangen. Lav aftaler med dig selv. Du kan eventuelt sige at du starter med at snakke med én, så to og så videre. Bare du respektere dine egne grænser.
  • Når man har skizofreni, eller hvilken som helst anden sindslidelse, nedbrydes ens “panser” eller “barriere”. man bliver åben og samtidig mister man sit “filter”. filteret, der sortere alle indtryk. Du må beskytte dig selv for alt for mange indtryk. Tag evt nogle hvil i løbet af dagen eller skriv i din dagbog, hvis du finder det afstressende.
  • Når ens “barriere” nedbrydes oplever man verdenen på en helt ny måde. Ens kreative sider får helt nye sider. Udnyt disse. Skriv digte, mal eller skriv sange. Du kan også udtrykke dig gennem musik.
  • Husk at tage din medicin! Det hjælper et langt stykke af vejen. Dette kan være virkeligt svært, hvis man tror at den medicin man får givet er det rene gift. Prøv altid at huske på at dem, der doserer din medicin, vil dig det godt. Du kan også insistere på selv at se på mens de pakker de uåbnede piller op.
  • Hvis stemmerne er for påtrængende, så kan du høre mp3. Sæt nogle hørertelefoner i ørerne. Hør noget musik der passer til din sindstilstand. Vred, glad eller forvirret, bare for at tage nogle eksempler. Men pas på; der er en fin balancegang mellem at stimulere ens tilstand og forværre den!
  • Jeg var bange for at sidde steder, hvor der ikke var noget bag mig. Følte at jeg ville blive angrebet. Dette kunne løses så let som altid at sidde steder med stolen op af væggen. Det hjalp ikke i starten, men jeg gav det tid og langsomt begyndte det at virke.
  • Sørg for at få talt ud om de problemer der nager dig, både med patienter, som bedre forstår dig, men selvfølgelig også med personalet. Men sørg for at finde en balance, dem du er indlagt med har nok at slås med.

Jeg har fået en stor gave- jeg påskønner livet og den ordinære dagligdag højere end de fleste.

Jeg har også fået større forståelse for menneskers mangfoldigheder.

Efter Indlæggelsen

Jeg ser ikke ned på det at erstatte, eller bryde, et mønster (adfærd) når man ved at det virker for én. Har prøvet det på egen krop og ved at det tager tid.

Man kan få hjælp udefra, men det er en selv der skal vende skibet om og det er svært.

Find en metode at erstatte løsningen med selvdestruktivt adfærd:

  1. Du kan høre høj musik. Men pas på at det ikke forværrer din situation, ved for eksempel ved at høre hård metal.
  2. Væn dig til at hente hjælp når de første tegn opstår. Lad være med at tale om hvor dårligt du har det, hvis ikke det er nødvendigt. Tal hellere om det der gør dig glad.

Hvis du søger noget der gør ondt, så kan du også binde en elastik om håndledet og hive i den. Det giver ikke skade på kroppen.

  • Det har også hjulpet kanon meget at de “ydre rammer” er blevet ændret. Jeg gik fra at have boet i et lille værelse, der altid var rodet. Virkelig rodet. Rodet som i mit hoved. Nu bor jeg i en stor 3 værelseslejlighed og der er aldrig rodet. Det giver masser af ro i sindet.
  • En anden ting, der også har hjulpet meget er at jeg har taget mig tid til at hvile eller sove, et par gange, midt på dagen. Det har givet mig meget mere ro i hovedet.
  • Har du svært ved steder hvor der er mange mennesker som for eksempel på restauranter eller biografer, så kan det hjælpe at sidde der hvor der ikke er nogen bag dig eller dér hvor du ikke kan se nogen.

Familien & Vennernes Støtte

Det er fuldstændig op til dig at blive rask, men støtte fra familie & venner kan også være en god hjælp og den endelige vej til en rask verden.

Familie

Jeg takker mine forældre for hver dag der går. Alle gode og dårlige dage. For de dårlige dage kan slet ikke nærme sig hvor dårligt jeg havde det for et år siden.

Jeg takker specielt mine forældre, min søster og min kusine. Men også alle andre i familien, som altid har været der for mig.

Jeg takker mine forældre fordi de har gjort alt hvad der står i deres magt for at fastholde mig i den virkelige verden og at de har sørget for at jeg ikke ville drive længere ind i min egen fantasiverden. De har givet mig evindelig støtte ved at tage mig til dem når jeg har haft allermest brug for det.

Jeg takker min søster for at hun ikke har ændret sig eller taget specielle hensyn til min situation, men fastholdt hendes stærke personlighed og for at have givet mig glæde når jeg har været sammen med hende.

Og min kusine takker jeg for altid at kunne tale på lige fod med. Hun har altid haft stor forståelse for min situation. Jeg har altid kunnet ringe til hende i alle situationer og alle de gange jeg har haft brug for. Jeg har aldrig haft dårlig samvittighed over at ringe til hende mange gange.

Det er en dejlig verden vi lever i og min familie gør den bare meget lettere at leve i.

Venner

Og så er der min vennekreds. Min store vennekreds, som har støttet mig gennem de sidste seks år. De har besøgt mig på afdelingerne og altid været god for en lang snak over telefonen. Og de er der stadig for mig.

Det kan godt være svært at finde noget at snakke om, andet end sygdommen, for der sker ikke meget i mit liv. Slet ikke ligeså meget som i mine venners liv. Uddannelse, venner & kærligheden er ikke så aktuelt i min verden. Men jeg har lige fået mig en “ledsager” og han skal hjælpe mig til at få et mere indholdsrigt liv. Så bliver der mere at snakke om.

Det er svært at være tilskuer til at alle andres liv udvikler sig med hastige skridt, men så er det vigtigt at huske på at man også selv udvikler sig. Bare på en anden måde. Jeg udvikler mig i hvert fald meget på den menneskelige front.

Skal flytte

Det er flere år siden at jeg skrev alt dette. Nu har jeg boet her i mere end 3 år.

Jeg skal tilbage til Roskilde. Siden jeg skrev dette har jeg også været indlagt i Dianalund. Jeg har haft en del perioder med selvmordstanker og er stadig selvskadende.

Der er sket meget siden jeg skrev det. Jeg er i hastig bedring. Alt jeg har skrevet har været for at få styr på de hårde år. Alt er skrevet for min egen skyld, men det viser sig at andre også kan bruge det.

Selvskade

Når livet bliver for meget og prøvelserne for uoverskuelige kan jeg få det dårligt og ikke se anden vej end at brænde/skære mig. Jeg er i bølger hvor det sker ofte, men kan også have lange perioder hvor jeg slet ikke har tanken.

Mange mennesker

Jeg har stadig svært ved mange mennesker. Ikke så meget mere i byen, men i små lokaler, hvor man står tæt. I byen har jeg fundet mine egne strategier der virker.

Selvmordsfantasier

Når alt er umuligt. Når dagene er mørke og opgivende, kan jeg få selvmordstanker. Jeg vil give op. Give slip. Det hjælper mig at skrive mig ud af det. De sidste par gange har jeg ikke fortalt nogen om det. Har stået med det alene. Jeg vil gøre mit bedste for at være mere åben.

Jonas Strandgaard

______

Læs Katrines Fokdals forord til Jonas Strandsgaards bog “Kan man vågne fra et mareridt, når man ikke sover?”
Læs 1. del af bogen
Læs 2. del af bogen

Du kan også følge debatten om bogen, samt skrive til Jonas på bogens facebook-side.

Om forfatteren:

Jonas Strandgaard bor på Udsigten i Roskilde, et bosted for psykisk syge, er 25 år og har haft diagnosen paranoid skizofren i 5 år. Han er nu vendt tilbage til livet efter mange hårde kampe med sygdommen.  Han er stadig i behandling, men studerer nu STU (særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) i fagene engelsk, dansk og matematik, og der er nu gået lang tid siden hans sidste indlæggelse. Han kæmper hver dag for at fylde dagene med gode oplevelser, og opfordrer andre til at gøre det samme.

Bogen er en rejse gennem Jonas’ erkendelse og sygdom. Den kan føles hård til tider, men hvis man bliver ved med at læse giver den håb for, at man med behandling, medicin og en kampgejst kan komme videre i livet. Den inspirerer til at komme op af selv det sorteste hul, inklusiv selvmordsforsøg – og alligevel nå frem til en recovery. Derfor opfordrer jeg til ikke at miste håbet, men til at tro på, at det nok skal lykkedes, som det er for Jonas.

Efter mange indlæggelser og en hård kamp er det lykkedes Jonas Strandgaard at vende tilbage til et normaliseret liv. Dette har dog kostet en del indlæggelser og flere selvmordsforsøg.  Idag siger han:

Der er helt klart lys for enden af den mørke, dunkle tunnel. Og jeg bevæger mig hurtigt mod enden. Meget hurtigere end jeg er klar over.

 Jonas giver rådet videre til alle, der sidder midt i sygdommen eller som er pårørende til en, der gør: “Gab ikke over for meget! Tag én ting af gangen!

Vi vil her på hjemmesiden bringe hele Jonas Strandgaard bog Kan man vågne fra et mareridt når man ikke sover?  Vi bringer den i 4 dele, så man kan følge med.

Hvis du gerne vil læse mere om psykoser, har Outsideren skrevet en række artikler om emnet

Skriv Kommentar

Din email og IP-adresse vises ikke offentligt, men kan ses af Outsideren og forfatteren, som har skrevet bloggen.