Er verden da befolket af rovdyr? - og andre personlige beretninger om livet med psykisk lidelse 1

Julie Feilberg fortæller hendes historie i Outsiderens antologi “Er verden da befolket af rovdyr?”

Det Sociale Netværk har anmeldt Outsiderens antologi

Foreningen Outsideren, 2013, 137 sider

I disse år tales og skrives der meget om afstigmatisering. Eller med andre ord; at der skal være færre fordomme og tabuer omkring psykisk sygdom. Kampagnen En Af Os er et af de mange tiltag, der skal gøre det nemmere for mennesker, som bliver ramt på psyken, at være en del af det såkaldt almindelige samfundsliv.

Men det mest fordomsnedbrydende tiltag, jeg kender til, er Tidsskriftet Outsideren – et fantastisk blad, som skrives og udgives af nuværende og tidligere psykiatribrugere. Bladet er fyldt af både personlige beretninger og kritiske artikler om psykiatrien og samfundet. Derfor var det også med stor begejstring, at jeg gav mig i kast med Outsiderens nyligt udgivne antologi; bogen ”Er verden da befolket af rovdyr? – og andre personlige beretninger om livet med psykisk sygdom.”

Og jeg blev bestemt ikke skuffet! De 18 personlige beretninger, som udgør bogen, er skrevet med en nerve og en ærlighed, der i hvert fald har optaget denne læser – både under læsningen og efterfølgende, hvor jeg blev nødt til at dele den med familie og venner.

Savn og samvær

F.eks. er der Holger. Han er far og savner altid sin datter. Hun er nemlig i familiepleje, da Holger og konen begge har en sindslidelse, som gør, at de har svært ved at tage sig af datteren. I beretningen ”…Og far Holger siger: BUM” fortæller Holger om sit månedlige halvanden time lange samvær med sin fireårige datter, og ikke mindst om savnet!

Flugten

Eisa står bag to fantastiske fortællinger. I den første ”Jeg har rigtig mange ar” giver hun en utrolig beretning om cutting og fortæller hudløst ærligt om, hvad cutting gør for hende, men også hvordan hun i perioder har kunnet holde op med at skære i sig selv. Bl.a. ved at visualisere en cuttingsituation for sit indre blik, ved at tegne på sin arm, eller ved at vikle sin arm ind i noget gazebind.

I ”På flugt” fortæller Eisa om at flygte fra psykiatrisk afdeling Bispebjerg, efter at hun er blevet bæltefikseret og tvangsmedicineret, selvom hun mest af alt havde brug for at snakke med nogen om det, hun var ked af. Ærlig talt forstår man hendes flugt og er med hende hele vejen, da hun fortæller: ”Jeg sagde altså nej (til medicin, red.), og så kastede de mig ned på sengen, holdt mig fast, gav mig en sprøjte i røven, og så gik de. Jeg havde aldrig, aldrig følt mig så alene. De havde invaderet og ultimativt overskredet min grænse, og så lod de mig bare sidde der alene på sengen i mit værelse.” Bagefter får Eisa i samarbejde med fire venner arrangeret en flugt, for som hun skriver: ”Jeg tænkte, at det her ville ødelægge mig.”

Ærlige samtaler

Også Katrines og Klavs’ beretninger vil jeg fremhæve her (egentlig vilel jeg gerne fremhæve dem alle, men jeg siger i stedet: Læs endelig dem alle!). De er rigtig vigtige, fordi de giver et indblik i, hvordan man kan tale med sine omgivelser om psykisk sårbarhed. Klavs’ artikel er en samtale med hans gode ven Thorbjørn om, hvad der skete, da Klavs blev ramt på psyken, og hvad det har betydet for deres venskab. Det er en flot og ærlig samtale, og den giver god inspiration til, hvordan man kan tale med sine nærmeste om psykisk sygdom og dens konsekvenser.

Køb den!

I det hele taget så bør ”Er verden da befolket af rovdyr? – og andre personlige beretninger om livet med psykisk sygdom” være en del af enhver bogreol. Bogen giver et indblik i sindets krinkelkroge og øger i den grad forståelsen for mennesker, som kommer på kant med sig selv og sine omgivelser. Emnet er ikke for sarte sjæle, men det er de erfaringer, der bliver beskrevet, heller ikke. Men det er så sandelig sarte og smukke sjæle, der har forfattet beretningerne, og man får den tanke, at hvis alle mennesker gjorde en lige så stor indsats for at forstå sindets kringlede kroge som disse mennesker, så ville verden være et bedre sted at leve. Derfor: Køb den!

“Er verden da befolket af rovdyr?” kan købes lige her på saxo.com